ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第17巻(2022)

病院に就業するスタッフ看護師の学習ニードの解明

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/144
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/144
749938bf-4324-4288-adb8-1650c735c29b
名前 / ファイル ライセンス アクション
21 21 17 01 (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-31
タイトル
タイトル 病院に就業するスタッフ看護師の学習ニードの解明
タイトル
タイトル Identifying Learning Needs of Hospital Staff Nurses
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 病院に就業するスタッフ看護師|学習ニード|看護継続教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 hospital staff nurses|learning needs|continuing education in nursing
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 服部, 美香

× 服部, 美香

WEKO 41

服部, 美香

Search repository
舟島, なをみ

× 舟島, なをみ

WEKO 42

舟島, なをみ

Search repository
Hattori, Mika

× Hattori, Mika

WEKO 43

en Hattori, Mika

Search repository
Funashima, Naomi

× Funashima, Naomi

WEKO 44

en Funashima, Naomi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:本研究の目的は,病院に就業するスタッフ看護師の学習ニードを解明することである.
方法:全国の89 病院に就業するスタッフ看護師1,923 名に学習ニードを問う質問紙を用いてデータを収集した.返送のあった502 名の記述をBerelson,B. の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を用いて分析した.
結果:病院に就業するスタッフ看護師の学習ニードを表す39 カテゴリが明らかになった.39 カテゴリとは,【日常の看護実践の基盤となる疾患とその診断・治療に関わる知識】【感染予防に必要な知識と技術】【災害時の看護に必要な知識と技術】【外来看護】などである.Scotto,W.A. の式によるカテゴリへの分類の一致率は80%以上であった.
結論:考察を通し,「所属部署の日々の看護実践の基盤」「社会の変化と看護師の役割拡大に伴い求められる実践」などの側面が見出された.本研究の成果は,病院に就業するスタッフ看護師が自身の学習ニードを明確にするための指針となる.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objectives: This study aimed to identify the learning needs of staff nurses working in hospitals.
Methods: Data were collected using a questionnaire containing open-ended questions about learning needs. The
questionnaire was mailed to 1,923 staff nurses working in 89 hospitals throughout Japan who agreed to participate in this study. The content validity of the questionnaire was confirmed in a pilot study. Of the 975 questionnaires returned (50.7%), 502 valid responses were analyzed using qualitative analysis in nursing education based on Berelson’s content
analysis method.
Results: The analysis identified 39 categories representing the learning needs of hospital staff nurses. These 39 categories included: (a) knowledge pertaining to diseases and their diagnosis and treatment that forms the basis of daily nursing practice; (b) knowledge and skills necessary to prevent infection; (c) knowledge and skills necessary in disaster nursing; and (d) outpatient nursing. The agreement rates calculated by the Scott’s formula were over 80%; therefore, the reliability of these 39 categories was confirmed.
Conclusions: Through careful consideration, the learning needs of hospital staff nurses were found to be characterized by “foundations of daily nursing practice in the nurses’ wards” and“ nursing practices required due to the expanding roles of nurses and a changing society.” The results of this study can be used as a guidepost for hospital staff nurses to identify their own learning needs, which will lead to effective learning.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 群馬県立県民健康科学大学紀要17,33-46.(2022)
書誌情報 群馬県立県民健康科学大学紀要

巻 17, p. 33-46, 発行日 2022-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル Identifying Learning Needs of Hospital Staff Nurses
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-28 07:22:35.363254
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3