ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第05巻(2010)

コミュニケーションが苦手な看護学生の対人関係の特性から教育的支援を考える

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/53
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/53
e7fad529-e595-4169-b043-bc3ca894d92d
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00005990039.pdf KJ00005990039.pdf (510.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-02-17
タイトル
タイトル コミュニケーションが苦手な看護学生の対人関係の特性から教育的支援を考える
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 対人関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 苦手意識
キーワード
主題Scheme Other
主題 特性
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育支援
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
主題Scheme Other
主題 interpersonal relationships
キーワード
主題Scheme Other
主題 sense of aversion
キーワード
主題Scheme Other
主題 educational support
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 酒井, 美子

× 酒井, 美子

WEKO 425

酒井, 美子

Search repository
Sakai, Yoshiko

× Sakai, Yoshiko

WEKO 426

en Sakai, Yoshiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:コミュニケーションを苦手とする学生の対人関係の特性を明らかにし,教育的支援についての示唆を得る.方法:コミュニケーションが苦手と自覚している看護学生11名を対象に,対人関係に関する内容を半構造化面接にてインタビューを行い,M-GTAに基づき内容を分析した.結果:学生は,これまでのネガティブな[過去の体験]より,〈劣等感〉や〈コミュニケーションの苦手意識〉による[自己に対する否定感]と,人への警戒心といった〈他者へのマイナス意識〉による[過剰な他者への意識]の2つの感情を抱いていた.これらの感情は,〈消極的な対人関係〉行動と不健康な防衛反応である〈偽りの言動〉を生じさせ,自分の理想と現実の狭間で[あるべき自分との葛藤]を抱く.さらにそれは,[他者へのマイナス意識]と[自分に対する否定感」を過剰にして【対人関係における苦手意識】を形成していた.結論:対人関係を苦手とする学生の教育においては,学生が自分の対人関係の特性を自覚することを促し,自己受容を進められる関わりが重要となる.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objectives : To develop novel methods for educational support by clarifying the attributes governing interpersonal relationships in nursing students with an aversion to communication. Methods : Subjects were 11 nursing students with a self-acknowledged aversion to communication who participated in semi-structured interviews regarding their interpersonal relationships. The interview contents were analyzed based on the modified grounded theory approach (M-GTA). Results : Based on the results, we proposed a hypothetical "sense of aversion to interpersonal communication model" derived from 15 concepts, 6 categories and 2 core categories. According to this model, the feelings of "self-denial" and "over-awareness of others" based on past experience led to "conflicts with one's ideal self" and created an "aversion to interpersonal relationships." Conclusions : When educating students with poor interpersonal relationships, it is necessary to promote awareness of the interpersonal characteristics of students, moderately increased self-esteem, and promoting self-acceptance through psychological education.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 報告
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 群馬県立県民健康科学大学紀要 5,103-114,2010
書誌情報 群馬県立県民健康科学大学紀要

巻 5, p. 103-114, 発行日 2010-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル Educational Support for Student Nurses with Weak Communication Skills Based on the Characteristics of Interpersonal Relationships.
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-28 07:25:19.022235
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3