ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第19巻(2024)

デジタルトランスフォーメーション教育における看護学生のレディネス評価―バーチャルリアリティ教材作成と使用に向けた実態調査―

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000052
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000052
dd836dde-5de3-4bb1-b409-fcdb4568ce05
名前 / ファイル ライセンス アクション
デジタルトランスフォーメーション教育における看護学生のレディネス評価―バーチャルリアリティ教材作成と使用に向けた実態調査―.pdf デジタルトランスフォーメーション教育における看護学生のレディネス評価―バーチャルリアリティ教材作成と使用に向けた実態調査―.pdf (772 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-01
タイトル
タイトル デジタルトランスフォーメーション教育における看護学生のレディネス評価―バーチャルリアリティ教材作成と使用に向けた実態調査―
言語 ja
タイトル
タイトル Assessing Student Readiness for Digital Transformation Education: Survey for the Development and Utilization of Virtual Reality Teaching Materials
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 バーチャルリアリティ
キーワード
言語 ja
主題 看護学生
キーワード
言語 ja
主題 レディネス
キーワード
言語 ja
主題 デジタルトランスフォーメーション
キーワード
言語 en
主題 virtual reality
キーワード
言語 en
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題 readiness
キーワード
言語 en
主題 digital transformation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ article
著者 戸谷,幸佳

× 戸谷,幸佳

ja 戸谷,幸佳

Search repository
大川,美千代

× 大川,美千代

ja 大川,美千代

Search repository
佐藤,正樹

× 佐藤,正樹

ja 佐藤,正樹

Search repository
鈴木,恵理

× 鈴木,恵理

ja 鈴木,恵理

Search repository
髙橋,美穂子

× 髙橋,美穂子

ja 髙橋,美穂子

Search repository
生方,尚絵

× 生方,尚絵

ja 生方,尚絵

Search repository
大澤,康子

× 大澤,康子

ja 大澤,康子

Search repository
佐々木,馨子

× 佐々木,馨子

ja 佐々木,馨子

Search repository
金谷,悦子

× 金谷,悦子

金谷,悦子

Search repository
鈴木,峰子

× 鈴木,峰子

ja 鈴木,峰子

Search repository
福田,未来

× 福田,未来

ja 福田,未来

Search repository
高井,ゆかり

× 高井,ゆかり

ja 高井,ゆかり

Search repository
横山,京子

× 横山,京子

ja 横山,京子

Search repository
著者(英)
姓名 Sayaka Toya
言語 en
著者(英)
姓名 Michiyo Ohkawa
言語 en
著者(英)
姓名 Masaki Sato
言語 en
著者(英)
姓名 Eri Suzuki
言語 en
著者(英)
姓名 Mihoko Takahashi
言語 en
著者(英)
姓名 Naoe Ubukata
言語 en
著者(英)
姓名 Yasuko Ohsawa
言語 en
著者(英)
姓名 Kyoko Sasaki
言語 en
著者(英)
姓名 Etsuko Kanaya
言語 en
著者(英)
姓名 Mineko Suzuki
言語 en
著者(英)
姓名 Mirai Fukuda
言語 en
著者(英)
姓名 Yukari Takai
言語 en
著者(英)
姓名 Kyoko Yokoyama
言語 en
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 目的:A 大学看護学部学生におけるバーチャルリアリティ(VR)に対するレディネスを明らかにし,VR教材作成と使用に向けた示唆を得る.
方法:X 年度に A 大学看護学部に在籍中の学生に,入学年度,VR の体験の有無と内容,VR 使用時の身体への影響の有無について Microsoft Forms® を用いて調査を行った.群馬県立県民健康科学大学倫理審査委員会の承認を得た.
結果:研究対象者 131 名中 130 名が VR を知っており,3 割の学生は VR を調査以前に体験していた.体験内容はゲーム(16 件)やアミューズメントパークでのアトラクション(12 件),体験に使用したデバイスはスマートフォン(14 件)やタブレット端末(11 件)であった.VR 体験で目がまわった(10 件)等体調不良を感じた者もいた.
結論:本研究では VR 未体験の者が 7 割存在し,体調不良を感じた学生も確認された.VR を教育に取り入れていく際には,教材の使い方や注意事項などを詳細に周知し,体調不良の発生に備える必要性がある.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 Objectives:  This study clarifies the virtual reality (VR) readiness level among nursing students at University A to obtainsuggestions for developing and using VR materials.
Methods: A survey was conducted on students enrolled in the Faculty of Nursing at University A in 2022. Participating nursing students were asked about the year they had entered university, the presence or absence of prior VR experience and the VR method employed, and the presence or absence of effects on the body during VR use. Microsoft Forms® was used for data collection. The study was conducted after approval had been obtained from the ethics review committee of Gunma Prefectural University of Health Sciences.
Results: Among the study participants, 130 out of 131 knew VR, and 30% of the students had experienced VR previously. This experience had largely consisted of games (n=16) and attractions at amusement parks (n=14), and the devices used had been smartphones (n=14) and tablet terminals (n=11). Some students reported feeling dizzy and other symptoms of unwellness from their VR experiences (n=10).
Conclusions: Seventy percent of study participants had never experienced VR, which caused physical distress in some. Therefore, we suggest that when incorporating VR into education, we need to prepare for feelings of sickness among some individuals and to disseminate detailed teaching materials and adopt precautions.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 報告
言語 ja
書誌情報
巻 19, p. 25-32, ページ数 8
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-29 04:11:45.765363
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3