Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-04-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
デジタルトランスフォーメーション教育における看護学生のレディネス評価―バーチャルリアリティ教材作成と使用に向けた実態調査― |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Assessing Student Readiness for Digital Transformation Education: Survey for the Development and Utilization of Virtual Reality Teaching Materials |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
バーチャルリアリティ |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
看護学生 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
レディネス |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
デジタルトランスフォーメーション |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
virtual reality |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
nursing students |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
readiness |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
digital transformation |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
article |
著者 |
戸谷,幸佳
大川,美千代
佐藤,正樹
鈴木,恵理
髙橋,美穂子
生方,尚絵
大澤,康子
佐々木,馨子
金谷,悦子
鈴木,峰子
福田,未来
高井,ゆかり
横山,京子
|
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Sayaka Toya |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Michiyo Ohkawa |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Masaki Sato |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Eri Suzuki |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Mihoko Takahashi |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Naoe Ubukata |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Yasuko Ohsawa |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Kyoko Sasaki |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Etsuko Kanaya |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Mineko Suzuki |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Mirai Fukuda |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Yukari Takai |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Kyoko Yokoyama |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
目的:A 大学看護学部学生におけるバーチャルリアリティ(VR)に対するレディネスを明らかにし,VR教材作成と使用に向けた示唆を得る. 方法:X 年度に A 大学看護学部に在籍中の学生に,入学年度,VR の体験の有無と内容,VR 使用時の身体への影響の有無について Microsoft Forms® を用いて調査を行った.群馬県立県民健康科学大学倫理審査委員会の承認を得た. 結果:研究対象者 131 名中 130 名が VR を知っており,3 割の学生は VR を調査以前に体験していた.体験内容はゲーム(16 件)やアミューズメントパークでのアトラクション(12 件),体験に使用したデバイスはスマートフォン(14 件)やタブレット端末(11 件)であった.VR 体験で目がまわった(10 件)等体調不良を感じた者もいた. 結論:本研究では VR 未体験の者が 7 割存在し,体調不良を感じた学生も確認された.VR を教育に取り入れていく際には,教材の使い方や注意事項などを詳細に周知し,体調不良の発生に備える必要性がある. |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Objectives: This study clarifies the virtual reality (VR) readiness level among nursing students at University A to obtainsuggestions for developing and using VR materials. Methods: A survey was conducted on students enrolled in the Faculty of Nursing at University A in 2022. Participating nursing students were asked about the year they had entered university, the presence or absence of prior VR experience and the VR method employed, and the presence or absence of effects on the body during VR use. Microsoft Forms® was used for data collection. The study was conducted after approval had been obtained from the ethics review committee of Gunma Prefectural University of Health Sciences. Results: Among the study participants, 130 out of 131 knew VR, and 30% of the students had experienced VR previously. This experience had largely consisted of games (n=16) and attractions at amusement parks (n=14), and the devices used had been smartphones (n=14) and tablet terminals (n=11). Some students reported feeling dizzy and other symptoms of unwellness from their VR experiences (n=10). Conclusions: Seventy percent of study participants had never experienced VR, which caused physical distress in some. Therefore, we suggest that when incorporating VR into education, we need to prepare for feelings of sickness among some individuals and to disseminate detailed teaching materials and adopt precautions. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
報告 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
巻 19,
p. 25-32,
ページ数 8
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1881-0691 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12136570 |
出版者 |
|
|
出版者 |
群馬県立県民健康科学大学 |
|
言語 |
ja |