WEKO3
アイテム
精神看護学実習の「患者-学生」関係における困惑を改善するための指導方法の研究
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/19
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/19b2f189a2-783a-4a64-9c99-6db607199b2e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-02-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 精神看護学実習の「患者-学生」関係における困惑を改善するための指導方法の研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精神看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロセスレコード | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 困惑 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題要因 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | psychiatric nursing practice | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | process record | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | perplexity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | problem factor | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | instruction | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
中野, あずさ
× 中野, あずさ× 益子, 育代× 田村, 文子× NAKANO, Azusa× MASUKO, Ikuyo× TAMURA, Fumiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 目的:本研究の目的は,精神看護学実習におけるプロセスレコードを使った指導の有効性について検討するものである.方法:対象は,精神看護学実習での困惑場面について再構成されたプロセスレコード44例である.プロセスレコードを使った指導は,1)ロールプレイ,2)かかわりの評価,3)縦読み,4)横読み,の手順に従って実施された.本稿は,学生の困惑状況とその問題要因について分析を行った.結果:学生の困惑状況は8つのカテゴリーに分類できる.さらに,その問題要田は,1)コミュニケーションスキルの未熟さによる状況把握の不足,2)察しの悪さによる共感性の欠如,3)わかったつもりになって患者へ不快感を喚起してしまうこと,4)精神症状に対する不安,の4つのパターンに整理された.学生はロールプレイを通して患者に対する共感性が高まり,縦読み・横読みから自分のかかわりの問題点と改善策を見出だすことができた. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Objectives: The purpose of this paper is to examine teaching strategy to mitigate the students' perplexity with patient relationship, using process records in psychiatric nursing practice. Methods: This paper used 44 process records which were described students' perplexity with the patient-student interaction in psychiatric nursing practice. The instruction using the process records was implemented the following procedure; 1) role playing, 2) evaluation of communication, 3) reading lengthways, 4) reading on the side. This paper analyzed these records of students' perplexity and the causes of their feelings. Result: The students' perplexity can be classified into 8 major groups. In addition, the causes of their feelings are divided into 4 main categories as follows; 1) inability to grasp the circumstance due to unskilled communication, 2) difficulty in sympathizing due to lack of consideration, 3) pretending to know that makes the patients uncomfortable, 4) anxiety for psychic symptoms. It is found that students could acquire the sympathy for patients through role playing, and understand their own problems and improvement in interact with patients through reading lengthways and on the side. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 群馬県立県民健康科学大学紀要 1,51-62,2006 | |||||
書誌情報 |
群馬県立県民健康科学大学紀要 巻 1, p. 51-62, 発行日 2006-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0691 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12136570 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A study of teaching strategies that mitigate the students' perplexity regarding patient-student relationship in psychiatric nursing practice | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 群馬県立県民健康科学大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article |