ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第12巻(2017)

Using Literature to Improve Empathy Among In-training Healthcare Professionals: A Questionnaire Study

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/98
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/98
c7b5f99e-31a4-413f-9d67-e698574e8be5
名前 / ファイル ライセンス アクション
03_Ubukawa.pdf 03_Ubukawa.pdf (314.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-18
タイトル
タイトル Using Literature to Improve Empathy Among In-training Healthcare Professionals: A Questionnaire Study
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 content analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 literature
キーワード
主題Scheme Other
主題 English as a Foreign Language classroom
キーワード
主題Scheme Other
主題 in-training healthcare professionals
キーワード
主題Scheme Other
主題 vicarious experiences
キーワード
主題Scheme Other
主題 empathy
キーワード
主題Scheme Other
主題 内容分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 文学
キーワード
主題Scheme Other
主題 EFLクラス
キーワード
主題Scheme Other
主題 医療系学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 疑似体験
キーワード
主題Scheme Other
主題 共感力
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 Ubukawa, Emiko

× Ubukawa, Emiko

WEKO 725

Ubukawa, Emiko

Search repository
鵜生川, 恵美子

× 鵜生川, 恵美子

WEKO 726

鵜生川, 恵美子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objective: Literature has been utilized as teaching material in both medical and nursing education in the U.S.and U.K.for in-training healthcare professionals to grow personally and/or to enhance their empathy. In English as a Foreign Language (EFL) settings also, literature has been regarded as effective learning material that enhances students'empathy as well as language ability. These trends lead us to believe that literature in an EFL classroom is a potentially powerful tool as learning material for Japanese in-training healthcare professionals. The aims of this paper are to clarify what a reading course with a medically-themed novel could bring students based on findings obtained through content analysis, and to then show the significance of literature contributing to improved empathy among students in an EFL classroom. Methods : A descriptive questionnaire was conducted with 98students who wrote what their thoughts changed after reading the medically-themed target literature. Content analysis according to Berelson was used for data collection and analysis. Results : Analysis of the students'comments revealed eight categories : "attitudes toward the way of living and death and/or dying,""the way of reading English novels,""motivations for reading English books and learning English,""understanding the feelings of patients and the people around them, and attitudes toward both of them,""attitudes toward cross-cultural understanding,""interest in movies," and "understanding medical things such as diseases." Conclusions : The use of literature in the reading course brought about positive changes in students in terms of language, culture and personal growth, and most importantly, nourished the students'empathy, which is required both in medical professions and in the EFL classroom.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:英米の看護教育及び語学教育における文学の活用の現状に基づいて,日本の医療系学生対象の英語授業においても文学は有用な教材としての可能性を持つと考える.本研究の目的は、医療をテーマとした文学作品を活用した英語講読授業において,医療系学生の語学学習の役割とともに共感力向上の一助となる文学の可能性を検証することである.方法:最終授業後に依頼した学生(4クラス、98名)による自由回答式質問に対する記述を,ベレルソンの内容分析を用いてコード化し,どのような点において自己変化を認識したかについて分析した.結果:コード化された記述は,8つのカテゴリーに分類された.その中に,共感力の向上につながる可能性を示唆するカテゴリーを見出すことができた.結論:医療系学生にとって,文学作品は,語学や異文化に対する認識を高めると同時に,疑似体験を通じて共感力を高める一助となる有意義な教材としての可能性をもっていることが示唆された.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Reports
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 群馬県立県民健康科学大学紀要12,33-43,2017
書誌情報 群馬県立県民健康科学大学紀要

巻 12, p. 33-43, 発行日 2017-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル 医療系学生の共感力を高める文学教材の可能性
その他のタイトル
その他のタイトル 学生による自由記述の内容分析に基づいて
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-28 07:23:25.131641
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3