WEKO3
アイテム
学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/97
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/975bbff0a8-b322-4baa-b05a-99b56eda1079
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習への主体性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学教員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教授活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autonomous learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing student | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing faculty | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teaching activity | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山口, 幸恵
× 山口, 幸恵× Yamaguchi, Yukie× 松田, 安弘× Matsuda, Yasuhiro× 山下, 暢子× Yamashita, Nobuko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 目的:学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動を明らかにし,その特徴を考察する.方法:全国の看護系大学,短期大学,専門学校に所属し,授業を担当している教員995名を対象に,郵送法により質問紙を配布し,431名(回収率43.3%)から回答を得た.このうち,自由回答式質問に回答していた421名の記述を,Berelson,B.の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を用いて分析した.結果:【学生の思考が発展するように発問・質問する】など32カテゴリが形成された.結論:学生の学習への主体性促進を意図した教員の教授活動を表す32カテゴリが明らかとなった.また,これら教授活動は《学生の理解促進と思考の発展を支援する》など10の特徴を示した.本研究の結果は,教員が自身の教授活動を客観的に評価し,学生の学習への主体性促進となる教授活動の継続や不十分な教授活動の改善を見出す資料となる. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Objectives : The aims of this study were to clarify and investigate the features of the teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students. Methods : Questionnaires were distributed by post to 995nursing faculty members in charge of classes at nursing universities, junior colleges, and diploma programs across Japan. A total of 431responses were received (response rate: 43.3%), 10 of which were deemed invalid and subsequently excluded. The remaining 421, which contained responses to open-ended questions,were analyzed using content analysis for nursing education based on Berelson's methodology. Results : The teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students as indicated by respondents were aggregated into 32 categories, such as "Questioning the development of student thinking." Conclusions : A total of 32categories representing the teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students were clarified. These categories revealed 10common features,including "Supporting the promotion of understanding and development of thinking in students." The results of this study can serve as reference material for nursing faculty to objectively assess their own teaching activities and to continue to improve the promotion of autonomous learning in students. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 群馬県立県民健康科学大学紀要12,17-31,2017 | |||||
書誌情報 |
群馬県立県民健康科学大学紀要 巻 12, p. 17-31, 発行日 2017-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0691 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12136570 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Teaching Activities of Nursing Faculty that Promote Autonomous Learning in Students | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 群馬県立県民健康科学大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article |