ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第12巻(2017)

学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/97
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/97
5bbff0a8-b322-4baa-b05a-99b56eda1079
名前 / ファイル ライセンス アクション
02_Yamaguchi.pdf 02_Yamaguchi.pdf (493.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-18
タイトル
タイトル 学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習への主体性
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学教員
キーワード
主題Scheme Other
主題 教授活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 autonomous learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing student
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing faculty
キーワード
主題Scheme Other
主題 teaching activity
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 山口, 幸恵

× 山口, 幸恵

WEKO 719

山口, 幸恵

Search repository
Yamaguchi, Yukie

× Yamaguchi, Yukie

WEKO 720

Yamaguchi, Yukie

Search repository
松田, 安弘

× 松田, 安弘

WEKO 721

松田, 安弘

Search repository
Matsuda, Yasuhiro

× Matsuda, Yasuhiro

WEKO 722

Matsuda, Yasuhiro

Search repository
山下, 暢子

× 山下, 暢子

WEKO 723

山下, 暢子

Search repository
Yamashita, Nobuko

× Yamashita, Nobuko

WEKO 724

Yamashita, Nobuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:学生の学習への主体性促進を意図した看護学教員の教授活動を明らかにし,その特徴を考察する.方法:全国の看護系大学,短期大学,専門学校に所属し,授業を担当している教員995名を対象に,郵送法により質問紙を配布し,431名(回収率43.3%)から回答を得た.このうち,自由回答式質問に回答していた421名の記述を,Berelson,B.の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を用いて分析した.結果:【学生の思考が発展するように発問・質問する】など32カテゴリが形成された.結論:学生の学習への主体性促進を意図した教員の教授活動を表す32カテゴリが明らかとなった.また,これら教授活動は《学生の理解促進と思考の発展を支援する》など10の特徴を示した.本研究の結果は,教員が自身の教授活動を客観的に評価し,学生の学習への主体性促進となる教授活動の継続や不十分な教授活動の改善を見出す資料となる.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objectives : The aims of this study were to clarify and investigate the features of the teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students. Methods : Questionnaires were distributed by post to 995nursing faculty members in charge of classes at nursing universities, junior colleges, and diploma programs across Japan. A total of 431responses were received (response rate: 43.3%), 10 of which were deemed invalid and subsequently excluded. The remaining 421, which contained responses to open-ended questions,were analyzed using content analysis for nursing education based on Berelson's methodology. Results : The teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students as indicated by respondents were aggregated into 32 categories, such as "Questioning the development of student thinking." Conclusions : A total of 32categories representing the teaching activities of nursing faculty that promote autonomous learning in students were clarified. These categories revealed 10common features,including "Supporting the promotion of understanding and development of thinking in students." The results of this study can serve as reference material for nursing faculty to objectively assess their own teaching activities and to continue to improve the promotion of autonomous learning in students.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
引用
内容記述タイプ Other
内容記述 群馬県立県民健康科学大学紀要12,17-31,2017
書誌情報 群馬県立県民健康科学大学紀要

巻 12, p. 17-31, 発行日 2017-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル Teaching Activities of Nursing Faculty that Promote Autonomous Learning in Students
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-28 07:23:27.448361
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3