WEKO3
アイテム
看護学実習中に目標達成度を学生に伝達するための教授活動
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000125
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000125528853af-5251-4b23-a674-fe6a505d5a43
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-21 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 看護学実習中に目標達成度を学生に伝達するための教授活動 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題 | 看護学実習 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題 | 目標達成度 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題 | 伝達 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題 | 教員 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題 | 教授活動 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題 | nursing clinical practicum | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題 | degree of goal achievement | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題 | communication | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題 | nursing faculty | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題 | teaching activity | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | article | |||||||||||||
著者 |
森田,綾子
× 森田,綾子
× 山下,暢子
× 松田,安弘
× 服部,美香
|
|||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Ayako Morita | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓名 | Nobuko Yamashita | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓名 | Yasuhiro Matsuda | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
姓名 | Mika Hattori | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 目的:実習中に目標達成度を学生に伝達するための教授活動を明らかにし,その特徴を考察する. 方法:Berelson, B. の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を適用した.全国の看護基礎教育機関に所属し,実習を担当している教員 798 名を対象に,郵送法による質問紙を配布し,286 名(回収率35.8%)から回答を得た.このうち,自由回答式質問に回答した 270 名の記述を,意味内容の類似性に基づき分類しカテゴリ化した. 結果:【患者の安全・安楽,正確な情報収集に向けた行動を示さない学生に対して,その場で着目すべき箇所を指し示す】など 38 カテゴリが形成された. 結論:実習中に目標達成度を学生に伝達するための教授活動を表す38カテゴリが《患者の面前であっても,伝達の機会を逸することのないように伝達方法を工夫する》など 7 の特徴を示した.本研究の成果は,教員が自己の教授活動を客観的に理解し,改善の方向性を見出すために活用できる. |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | Objectives: The research aimed to clarify the teaching activities of nursing faculty who perceive the communicate degree of goal achievement to nursing students during clinical practicum, and to discuss their characteristics. Methods: The qualitative analysis of nursing education based on Berelson’s content analysis method was applied. Questionnaires were distributed by post to 798 nursing faculty members in charge of classes at nursing universities, junior colleges, and diploma programs across Japan. A total of 286 responses were received(response rate:35.8%). The remaining 270 that contained responses to open-ended questions were classified and categorized based on similarities in semantic content. Results: The teaching activities of nursing faculty who perceive the communicate degree of goal achievement to nursing students during clinical practicum as indicated by respondents were aggregated into 38 categories, such as “For students who do not take actions toward patient safety, comfort, and accurate information gathering, finger points to areas that need attention on the spot.” Conclusions: A total of 38 categories expressing the teaching activities of nursing faculty who perceive the communicate degree of goal achievement to nursing students during clinical practicum were clarified. Additionally, this content showed 7 characteristics, such as “Devise ways to do so without missing opportunities to communicate degree of goal achievement, even in front of patient.” The results of this study can be used to objectively understand teaching activities degree of goal achievement for communicating goal attainment to students during practical training. Based on this understanding, it is also possible to improve teaching activities to ensure that the degree of goal attainment is communicated to students. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||||||
bibliographic_information |
巻 20, p. 1-16, ページ数 16 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1881-0691 | |||||||||||||
item_3_source_id_8 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12136570 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 群馬県立県民健康科学大学 | |||||||||||||
言語 | ja |