ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 03 紀要論文
  2. 群馬県立県民健康科学大学紀要
  3. 第20巻(2025)

実習指導者が知覚した「教員と実習指導者の連携」のために教員が実践している教授活動

https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000122
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000122
cad57fcf-bb57-400c-9c92-52b5146517c0
名前 / ファイル ライセンス アクション
02 02 KKG20-Kawauchi.pdf (888 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-21
タイトル
タイトル 実習指導者が知覚した「教員と実習指導者の連携」のために教員が実践している教授活動
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 実習指導者
キーワード
言語 ja
主題 看護学教員
キーワード
言語 ja
主題 連携
キーワード
言語 ja
主題 教授活動
キーワード
言語 en
主題 Clinical instructor
キーワード
言語 en
主題 Nursing faculty
キーワード
言語 en
主題 Cooperation
キーワード
言語 en
主題 Teaching activities
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ article
著者 河内,直美

× 河内,直美

河内,直美

Search repository
松田,安弘

× 松田,安弘

松田,安弘

Search repository
山下,暢子

× 山下,暢子

山下,暢子

Search repository
服部,美香

× 服部,美香

服部,美香

Search repository
著者(英)
姓名 Naomi Kawauchi
言語 en
姓名 Yasuhiro Matsuda
言語 en
姓名 Nobuko Yamashita
言語 en
姓名 Mika Hattori
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 目的:実習指導者が知覚した「教員と実習指導者の連携」のために教員が実践している教授活動を明らかにし,その特徴を考察する.
方法:全国の病院などに所属する実習指導者 983 名を対象に質問紙調査を行った.分析には,Berelson, B. の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を用いた.
結果:回収された 437 部(回収率 44.4%)のうちの有効回答 412部,パイロットスタディ43 部,計 455部の記述を分析した結果,【学習停滞が懸念される特定学生の問題状況を説明し問題克服に向けた指導を依頼する】【毎日あるいは定期的に機会を設け今後の指導方針を相談する】など,実習指導者が知覚した連携のために教員が実践している教授活動を表す 36 カテゴリが形成された.
結論:36 カテゴリが,《課題克服に必要な学習機会・資源の確保を依頼する》等,8 つの特徴を持つことを示唆した.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 Objectives: This study aimed to clarify the teaching activities practiced by nursing faculties for “cooperation between the
nursing faculty and clinical instructor” as perceived by clinical instructors and discuss their characteristics.
Methods:  A questionnaire survey was conducted by postal mail on 983 clinical instructors affiliated with hospitals and
other institutions nationwide. The collected data were analyzed using content analysis for nursing education based on
Berelsonʼs methodology.
Results: A total of 437 questionnaires were returned (response rate: 44.4%) and a total of 455 statements were analyzed,
including 412 valid and 43 pilot study responses. As a result, 36 categories were clarified that represent the teaching
activities practiced by nursing faculties for cooperation as perceived by clinical instructors, including “Explaining the
problem situation of specific students who are concerned about academic stagnation and requesting guidance to overcome
the problem” and “Setting up opportunities daily or regularly to discuss future instructional policies”.
Conclusions: It was suggested that the 36 categories had eight characteristics, including “Requesting to secure the learning
opportunities and resources necessary to overcome challenges”
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
bibliographic_information
巻 20, p. 17-32, ページ数 16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1881-0691
item_3_source_id_8
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12136570
出版者
出版者 群馬県立県民健康科学大学
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-24 02:59:39.188182
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3