WEKO3
アイテム
自治体で働く看護師経験を有する新任保健師の困難に対する現任教育の方法
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000051
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/2000051f7b5ae88-d4d5-4aa3-a9c8-26c9f8c63200
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-01 | |||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||
タイトル | 自治体で働く看護師経験を有する新任保健師の困難に対する現任教育の方法 | |||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||
タイトル | Methods of in-service Education to Address the Difficulties Experienced by Novice Public Health Nurses with Nursing Experience Working in Local Governments | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
主題 | 看護師経験 | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
主題 | 新任保健師 | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
主題 | 困難 | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
主題 | 現任教育 | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
主題 | nursing experience | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
主題 | novice public health nurse | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
主題 | difficulties | |||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
主題 | in-service education | |||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||
資源タイプ | article | |||||||||||||||||||
著者 |
塩ノ谷,朱美
× 塩ノ谷,朱美
× 鈴木,美雪
× 坪井,りえ
× 大澤,真奈美
× 佐々木,馨子
× 飯田,苗恵
× 飯塚,瑞季
|
|||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Akemi Shionoya | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Miyuki Suzuki | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Rie Tsuboi | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Manami Osawa | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Kyoko Sasaki | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Mitsue Iida | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||
姓名 | Mizuki Iizuka | |||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||
内容記述 | 目的:看護師経験を有し自治体で働く新任保健師が感じた困難を明らかにし,現任教育への示唆を得る. 方法:看護師経験を有し自治体で働く新任保健師 11 名を対象に半構造化面接を行い,質的帰納的に分類した. 結果:保健師活動の困難は 66 コード,25 サブカテゴリ,13 カテゴリが生成され,【看護師との業務内容の違いから感じる困難】,【保健師の役割や専門性に対して感じる困難】,【行政事務に不慣れな事に関する困難】,【看護師との教育体制の違いに対する困難】の 4 つの特徴に整理された. 結論:看護師経験を有し自治体で働く新任保健師の困難に対する現任教育は,マネジメント能力の向上により看護師業務とは異なる保健師業務への効果的な適応,個人と集団を同時に対象とする保健師の役割や専門性の認識,事業運営のための事務や行政文書の作成,行政事務への適応,看護師の教育を受けた経験を考慮した早期の自立支援を視野に入れる必要があると示唆された. |
|||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||
内容記述 | Objectives: To identify the difficulties faced by novice public health nurses with nursing experience working in municipalities and generate suggestions for in-service education. Methods: Semi-constructive interviews were conducted with 11 individuals with nursing experience who had been employed as public health nurses in local municipalities for up to 3 years concerning the difficulties they experienced in their public health nursing activities. The results were then classified both qualitatively and inductively. Results: The difficulties perceived in the activities of public health nurses were grouped into 66 codes, 25 subcategories, and 13 categories. The 13 categories were organized into the following four characteristics: [Difficulties felt due to differences in work content from that of nurses], [Difficulties felt regarding the role and expertise of public health nurses], [Difficulties related to unfamiliarity with administrative work], and [Difficulties related to differences in the education system from that of nurses]. Conclusions: In-service education for novice public health nurses who have nursing experience and work in local governments should include effective adaptation to public health nursing work, which is different from nursing work, through improving management skills, recognition of the role and expertise of public health nurses who target individuals and groups at the same time, and adaptation to administrative work, such as that for business management and the preparation of administrative documents. These findings suggest that early support for self-support is necessary, taking into account the experience of nurses who have been educated as nurses. |
|||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||||||||||||
書誌情報 |
巻 19, p. 1-13, ページ数 13 |
|||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||
収録物識別子 | 1881-0691 | |||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12136570 | |||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||
出版者 | 群馬県立県民健康科学大学 | |||||||||||||||||||
言語 | ja |