WEKO3
アイテム
看護学教員が講義の授業設計の過程で 行っている具体的な活動内容
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/143
https://gchs.repo.nii.ac.jp/records/143239d1543-8a06-4d47-adc9-a66e85fe6193
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
21 17 01 (927.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護学教員が講義の授業設計の過程で 行っている具体的な活動内容 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Activities Performed by Nursing Faculty in the Instructional Design Process of Lectures | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業設計 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学教員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 講義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内容分析 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Instructional design | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nursing faculty | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lectures | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Content analysis | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
高橋, 裕子
× 高橋, 裕子× 松田, 安弘× 山下, 暢子× 服部, 美香× Takahashi, Yuko× Matsuda, Yasuhiro× Yamashita, Nobuko× Hattori, Mika |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 目的:看護学教員が講義の授業設計の過程で行っている具体的な活動内容を明らかにし,その特徴を考察する. 方法:看護基礎教育機関に所属する教員13 名を対象に,半構造化面接により聴取した授業設計の過程で行っている活動内容を,「Berelson,B. の方法論を参考にした看護教育学における内容分析」を参考に分析した. 結果:697 記録単位を分析した結果,【看護の原理・原則や現状を包含する内容,演習や実習につながる内容を学習内容に決定する】【学習内容や各内容のつながりが理解できる事例を作成する】など,教員が講義の授業設計の過程で行っている具体的な活動内容を表す52 カテゴリが形成された. 結論:教員が講義の授業設計の過程で行っている52 の具体的な活動内容は,《講義と演習・実習との連動性の強化》《学生の看護学への関心喚起》など8 つの特徴を示唆した.本研究の成果は,教員が自身の授業設計で行っている活動を客観的に理解するために活用可能である. |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Objective: The objective of this study was to clarify the activities performed by nursing faculty in the instructional design of lectures and to consider their characteristics. Methods: The activities performed in instructional design were collected through semi-structured interviews with 13 faculty members from nursing education institutions. The interview data were analyzed with reference to the content analysis method for nursing education based on Berelson’s methodology. Results: After extracting the contents of the activities from the interview responses, 52 categories were created to represent the activities performed in instructional design of lectures. For example, “determine the content that includes the principles / principles of nursing and the current situation, and the content that leads to exercises and practical training”, and“ create a case where the learning content and the connection of each content can be understood”. Conclusions: It was suggested that the activities performed by nursing faculty in the process of instructional design had eight focal characteristics, including “strengthening the link between lectures and exercises and practical training” and “raising students’ interest in nursing and improving their motivation to learn.” The results of this research can help nursing faculty objectively understand the activities in their own instructional design. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
引用 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 群馬県立県民健康科学大学紀要17,17-31.(2022) | |||||
書誌情報 |
群馬県立県民健康科学大学紀要 巻 17, p. 17-31, 発行日 2022-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0691 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12136570 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Activities Performed by Nursing Faculty in the Instructional Design Process of Lectures | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 群馬県立県民健康科学大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article |